Er historiefortælling en saga blot?

Kender du det der med, at du, for gud ved hvilken gang, læser, at du bare skal bruge storytelling, så kommer dine kunder rendende?

Skal vi vise dig, hvordan du gør?

Læs med her. Så fortæller vi sgu en historie.

Thomas Bolander, Head of IT
23. november 2018

Når du fortæller en historie, får du fat i en skattekiste, hvor du har en smuk og gylden mulighed for at danne den der følelsesmæssige forbindelse til dine kunder.

Og det vil du gerne.

Og vi tænker faktisk, at vi vil prøve noget nyt.

Storytelling er nemlig skide godt.

Men du ved også godt, at for mange kokke fordærver maden. Ikk’?

Og storytelling er blevet misbrugt og misrøgtet.

Lad os i den forbindelse starte med at fortælle dig en historie, som faktisk er fra de varme lande.

Oldtidens storytellers var datidens rockstjerner

Der var engang (og den indledning kan du altid bruge) en flok mennesker nede sydpå. Du ved nede på de græske øer, hvor du holder ferie med din familie og svælger i drinks, rødvin, is og i særlige tilfælde mad, der endnu ikke er blevet friturestegt – og i øvrigt i mængder, som kræver noget, der ligner en skovhuggerkasse.

Kan du huske fornemmelsen, når du står i lufthavnen og forventningsfuldt glæder dig til én uge eller to i solen?

Uden forpligtelser og med masser af muligheder?

Nå.

Det var et lille sidespring.

Lad os vende tilbage til datidens rockstjerner.

For hvad er det, der gør de gamle grækere så specielle?

De gamle grækere eller i hvert fald nogen af dem lægger navn til så navnkundige begreber som demokrati, filosofi, matematik og naturvidenskab, men lige nu er det deres specielle evne til at fortælle historier, vi gerne vil lade os inspirere af.

Uden storytelling (og det er vores påstand) ville hverken oplysningstid, Holberg eller månerejser være blevet til noget.

Så på den måde skal du måske lige bruge et øjeblik på at sende en venlig tanke til det oldgamle folk.

Men hvordan er det nu lige med ham Homer?

Nu lagde vi lidt hårdt ud med at hævde, at stort set ingenting ville være sket, hvis det ikke var for grækerne. Og det skal du naturligvis tage med et gran salt.

MEN.

Måske er du blevet udsat for Odysseen og Illiaden?

Her får du to store fortællinger om Guder, helte og heltinder – men i sin essens også en fortælling om grækernes syn på dem selv og den verden, der omgav dem.

Illiaden og Odysseen var helt oprindeligt sange, og de blev opført af omrejsende artister, som på den måde både bidrog med underholdning, men også var med til at sikre sammenholdet og genkendeligheden på tværs af de forskellige bystater.

Vil du også gerne genkendes?

Det gætter vi på, at du ville sætte pris på. Så endnu engang.

Tilbage til storytelling.

Derfor skal du fortælle historier

Storytelling – eller kunsten at fortælle dine kunder en fed historie – rører ved nogle psykologiske lag i os, som vi ikke selv er i stand til at kontrollere.

Og det skal du udnytte.

Her får du tre gode grunde til at fortælle historier:

  1. Folk vil gerne underholdes. Og det er ikke for skægt, at Ekstrabladet har en milliard læsere – selvom langt de fleste ikke vil indrømme det. Fra du er lille, tager du fortællingen til dig – og når du dør, opruller præsten dit liv. Også med en fortælling.
  2. Historier skaber opmærksomhed. Når du præsenterer et gammelkendt emne pakket ind på en ny måde, er der langt større chance for, at dine læsere bliver hængende. Og igen skal du huske på, at du bare kan starte med at skrive “der var engang”.
  3. Du læner dig ind til din mand eller din kone og hvisker: “Jeg skal fortælle dig noget”. Og straks får du skabt et rum, hvor du får lov til at snakke. I hvert fald for det meste. Sådan skal du også gøre med dine kunder. Så får du loyale kunder. Og loyale kunder er guld værd. Og guld kan vi li´.

Sådan skal du bygge din fortælling op

Nu vil vi gerne give dig de værktøjer, du skal bruge, så du kan sætte dig ned og begynde at fortælle en historie.

Vær personlig for sytten

Du skal være personlig. Og nej, det betyder ikke nødvendigvis, at du skal udlevere dig selv eller fortælle hele verden alle dine hemmeligheder.

Derimod skal du lave en fortælling, der tager sigte på de samme udfordringer og glæder, som dine potentielle kunder har.

Vi er nemlig alle så selvoptagede, at det giver vældig fin mening, at du skaber en fortælling om en person, der minder om dem, som køber dit produkt.

Vær følelsesmæssig for sytten

Følelser har mange ansigter. Lige fra glæde til frygt, kærlighed og had.

Og lad os da udnytte det.

Du skal sørge for, at du får din læser til at reagere. Helt umiddelbart og uden at der er foregår alt for meget aktiv tænkning. Følelser engagerer. Og med følelser kommer du tættere på dine kunder.

Husk dog, at du skal finde den rette balance. Følelsesporno fører sjældent noget godt med sig – og you don’t wanne go down that road!

Løs et problem for sytten

Du skal italesætte (jøsses et ord) de udfordringer, som dine kunder har. Og det er naturligvis brancheafhængigt.

Men i disse dage og tider, hvor det er blevet populært at betale for at squatte, kan et træningscenter for eksempel designe programmer eller slankekure og putte det ind i en fortælling

På den måde er de aktivt med til at løse et problem. Og det er en absolut god idé.

Derfor har du også brug for en helt i din fortælling. Du ved sådan én, som går grueligt meget igennem, men kommer ud på den anden side.

Brug data for sytten

Research er blandt andet det, der adskiller den fantastiske historie fra den gode historie. Og vi gætter på, at du gerne vil skrive lækre historier…

Se lige de eksempler her:

  • Hackerangreb er et stort problem for virksomheder nu til dags
  • Vidste du, at langt de fleste hackerangreb finder sted hos virksomheder med over 50 ansatte?

Hvilken af disse overskrifter vil performe bedst?

Vi kan afsløre for dig, at det er sidstnævnte. Og det er det af tre grunde.

  1. Du henvender dig direkte til kunden
  2. Du krydrer overskriften med tal
  3. Og du sætter en følelse af angst i gang hos alle, der arbejder i en virksomhed med over 50 ansatte

Og sådan sluttede fortællingen og fortællingen.

Storytelling er en populær genre, der har den der helt unikke evne til at skabe den adfærd hos dine kunder, som du ønsker.

Og husk (for tredje gang), at du bare skal starte med “der var engang”.