Få flere leads (og et trick eller to, du ikke kender)

Vil du gerne sælge flere varer?

Og elsker du varme leads?

Så har vi da lige et trick eller to til dig, som du garanteret aldrig har fået.

På den måde.

Så læs lige med her!

 

 

Silas,
5. december 2018

Nu stiller vi dig lige et spørgsmål.

Har du nogensinde tænkt over, hvorfor du køber gaver?

Gør du det for din egen skyld? Eller gør du det for den glade modtagers skyld?

Eller er der helt andre ting på spil?

Og er vi egentlig bare ude på at ødelægge julestemningen?

Eller handler de her spørgsmål om at give dig lidt baggrundsviden, som du kan bruge i din forretning?

Og i dit privatliv?

Er du nysgerrig nu?

Så hold lige fast, for vi er først lige begyndt.

Det bliver meget værre.

Do ut des – eller jeg giver for, at du skal give

Nu er det altså ikke sådan, at du absolut skal fodres med latinske fraser.

Men do ut des er altså en fremragende sætning at bruge som et eksempel, når du gerne vil have flere kunder i butikken.

Do ut des betyder “jeg giver for, at du skal give”. Selve udtrykket var en romerretlig regel, der siger, at du kun er bundet af en kontrakt, såfremt den anden part overholder sin del af aftalen.

Det er altsammen meget fint.

Men om et øjeblik vil vi vise dig, at denne måde at opfatte verden på stadig gennemsyrer vores måde at være sammen på. 

Og det skal du udnytte!

Hvad ønsker du dig i julegave?

Inden vi begynder at snakke mere om, hvad du godt kunne tænke dig i julegave, vil vi gerne tale med dig om, hvad du vil give væk.

Gaver er mange ting:

  • De kan være romantiske
  • De kan være søde
  • De kan være frække
  • De kan være hårde
  • Og de kan være dårlige

Men ved du, hvad de også er?

Selv blandt nære venner. Ægtefæller! Søskende! Forretningsforbindelser!

Gaverne er en del af en kontrakt, hvor giveren kan fortælle, hvor meget han eller hun synes, at forholdet er værd. 

Og inden du stejler over den udlægning, synes vi lige, at du skal læne dig tibage. Og slappe helt af.

Ok.

Er du roligere nu, eller var du én af de få, der faktisk kunne acceptere budskabet uden at kløjes i det?

Så siger vi tillykke. Og vi forventer ikke en gang, at du siger tak.

Men tror du, at vi forventer noget andet?

Er der en grund til, at vi kildrer dig under hagen?

Tror du, at vi ønsker, at du opfylder din del af kontrakten og læser endnu mere af dette indlæg?

For vi ved jo godt, at det gavner os, når du bruger tid på siden – og på samme måde vil vi gerne gøre noget godt for dig, nu da du endelig har fundet herind.

Det var et lille sidespring.

Men meningen er at beskrive, hvordan vi hele tiden befinder os i et samspil med andre mennesker, hvor gaver – symbolske som reelle – spiller en meget stor rolle.

Så hvad siger du?

Hvad ønsker du dig i julegave?

Du kan ikke være uselvisk

Igen tænker du måske, at vi da er helt tossede. Altså. Nu har vi gjort et stort nummer ud af at fortælle dig, at du faktisk kun giver noget væk, fordi du vil have noget tilbage.

Så er det muligt at foretage en uselvisk handling?

Her skal vi nok lige først se nærmere på, hvad en uselvisk handling er.

Lad os for klarhedens skyld sige, at begrebet dækker over en handling, som du foretager, uden at du forventer at få noget retur.

Tænker du, at det kunne dreje sig om disse eksempler?

  • Du donerer penge til en god sag
  • Du redder et menneskeliv
  • Du viser en turist vej til Rundetårn

Umiddelbart er der jo her tale om fine handlinger, hvor du hjælper et andet menneske.

Men.

Skal vi lige gå lidt mere i detaljer.

Du bliver nemlig overrasket.

For:

  • Når du donerer penge til en god sag, får du fradrag for beløbet (og jaja vi ved godt, at der er nogle beløbsgrænser), og du får det garanteret også lidt godt med dig selv
  • Når du redder et menneskeliv, får du måske en vej opkaldt efter dig, ligesom du igen får det totalt godt med dig selv
  • Når du viser en turist vej til Rundetårn, kan du være forvisset om, at du bagefter lige får lidt optur over, hvor venlig og imødekommende du rent faktisk er

Og selvom disse eksempler måske er lidt søgte, viser de altså, at det er brandhamrende besværligt at gøre noget udelukkende for andres skyld.

Det hele kommer så at sige retur. Lige ind i hovedet på dig. Og også næsten uanset om du vil eller ej.

Men læs lige med hér, så viser vi dig, hvordan du drager fordel af den her del af den menneskelige natur, når du bare gerne vil tjene lidt flere penge.

Hvad har leads og konvertering med romere at gøre?

Når du har en webshop, drejer det sig om at sælge produkter. Måske handler det i første omgang om at drive besøgende ind på din side – en øvelse, der er svær nok i forvejen. Og så handler det også om, at du efterhånden gør dine kunder til loyale fortalere for dit produkt.

Men det handler også om at skabe et brand. Og det handler om at finde ud af, hvordan du laver den der adfærdsændring hos dine kunder, som fører til, at de indser, at de ikke kan leve uden dig.

Det er store ord. Men du skal huske på, at e-handel kræver, at du har styr på mange processer.

Du har sikkert fået tudet ørerne fulde af ord som leads og konverteringer. 

Og måske bliver du en smule træt.

Det forstår vi godt.

Anyways.

Alle forhold i livet hænger sammen. På den ene eller den anden måde.

Så tilbage til overskriften.

Hvad har leads og konverteringer med romere at gøre?

Husker du al snakken i starten af indlægget? Altså det der om at “jeg giver for, at du skal give”?

Det gør du sikkert.

Og du har sikkert hørt en masse om, at du skal sørge for at give dine kunder noget, som de ikke kan undvære. Giv dem det der fantastiske indhold, så de skriver sig op til dit nyhedsbrev, downloader dit white paper eller giver sig i kast med din e-bog.

Og her er mekanismerne de samme. 

For at du kan få noget værdifuldt fra dine kunder, skal du give dem noget, der er mindst lige så værdifuldt.

Og du ved godt, hvad du gerne vil have.

Du vil have deres kontaktoplysninger. Og dybest set vil du gerne have meget mere. Men det kræver, at du opbygger et forhold til dine kunder, hvor du kontant viser dem, at du er svaret på deres bønner og forstår at løse deres udfordringer på en smart og konstruktiv facon. 

Lyder det let?

Det ved du sikkert godt, at det ikke er.

Så lad os lige træde et skridt tilbage og se på de menneskelige mekanismer, der er på spil:

  • Hvorfor er det vores natur at lege bytte bytte købmand?
  • Hvorfor er det vanskeligt at lave en uselvisk handling?

Det, som du skal huske på, er, at disse to udsagn hver for sig og sammen er med til at definere den måde, som du så at sige er sammen med dine kunder på.

Bytte bytte købmand handler om din mulighed for at få leads. Og tæt knyttet til dette finder du udsagnet om den uselviske handling.

Du får nemlig ikke folk til at give dig noget blot for dine blå øjnes skyld.

En slags konklusion

Vi håber ikke, at vi har taget modet helt fra dig. Eller at du totalt har mistet troen på det gode i mennesket. For sådan hænger det ikke sammen.

Målet har derimod været at vise dig, at du skal indgå i en slags kontrakt med dine kundeemner, når du ønsker at gøre dem til kvalificerede leads.

Og hvis du konstant husker på den der med do ut des. Eller jeg giver for, at du skal give – sætter du en tyk streg under det forhold, som du skal have til dine kunder.