Nybegynderens intro til e-mail marketing

Vil du have en konkurrencedygtig e-forretning?

Og vil du vide, hvordan e-mail marketing kan hjælpe dig på vej?

Så læs med her, hvor vi fortæller dig, hvordan du griber det an.

Helt grundlæggende.

Lasse Lambertsen,
3. december 2018

Du har sikkert en eller anden velmenende bekendt, der har prikket dig på skulderen og fortalt dig, at du simpelthen er nødt til at komme i gang med at skyde de der famøse e-mails afsted, hvis du vil tjene flere penge.

Og vedkommende har nok ret – også selvom du måske bliver lidt træt i hovedet.

Men hør her.

En veldrevet e-mail kampagne hjælper dig med at øge brand- og produktbevidsthed. Og du kan meget lettere oprette den ægte relation til kundeemner, mens du på samme tid sælger mere.

Over tid kan e-mail marketing faktisk hjælpe dig med at opbygge en langt mere rentabel e-forretning – uden at du skal bruge en formue.

Er du klar til at læse mere?

Hvad er problemet med e-mail marketing?

Problemet – eller skal vi i bedste entrepreneur-stil – kalde det udfordringen er, at e-mail marketing for det uerfarne øje kan være en noget af en mundfuld.

For hvad skal du fokusere på?

Og hvordan skal du få mest muligt ud af mindst?

I denne intro til e-mail marketing viser vi dig, hvilke værktøjer du kan bruge, ligesom vi deler en række tips med dig.  Så er det nemlig meget lettere at gå løs på tasterne.  

Fra personlig betjening til den personlige e-mail

Kan du huske dengang, hvor du altid smuttede ned i den lokale isenkræmmer, hvis du skulle have en boremaskine?

Eller dengang du altid købte dine dagligvarer i det lokale supermarked og var på fornavn med uddeleren?

I dag kan du blive skilt på nettet eller skifte bank online.

To ting, der i øvrigt ofte har noget med hinanden at gøre. Men det er en anden sag.

I dag er den direkte kontakt mellem sælger og køber ofte ikke tilstede. Og det betyder også, at dine muligheder for at påvirke dine kunder ved din blotte tilstedeværelse er meget lille.

Så der må andre boller på suppen.

Så på en eller anden måde er du nødt til at kæmpe for at få det forhold til dine kunder, som du gerne vil have.

Og selvom kommunikationen er digital, er det stadig helt og aldeles centralt, at du interagerer med dine kunder på en tilnærmelsesvis personlig måde. 

Ikke at du skal forelske dig – men du må meget gerne gøre dine kunder lune om hjertet.

Nok snak. Se lige de her tal:

  • E-mail marketing teknologi bruges af 82% af B2B og B2C virksomheder
  • B2C marketers som gearer e-mail marketing og automatiserer processen ser konverteringsrater på helt op til 50%
  • Virksomheder, der sender automatiske e-mails, har 133% større chance for at ramme kunden præcis, hvor denne er i købsrejsen

Du kan se mange flere tal lige her, men vi synes, at du skal vente, til du har læst resten af indlægget. Og i stedet lige kort dvæle ved det faktum, at du faktisk går glip af en del penge, hvis dine mails begrænser sig til privat brug.

Så.

Sæt i gang.

Sådan kommer du i gang med e-mail marketing

Nu er du måske træt at høre om strategier og ønsker egentlig bare at komme i gang med skrive de der mails til dine kunder.

Men som med så meget andet i livet kan det godt betale sig, at du bruger tid på at gøre dig lidt forskellige overvejelser i forhold til dine mails.

Ellers ender det bare med, at du sender det samme ud til alle dine kunder. Og det er ikke målet, når du skal skabe et tæt forhold til de kunder, som du trods alt har arbejdet hårdt for at få i hus.

Så lad os på allerbedste data-vis se nærmere på, hvordan du får skrevet den der fede e-mail, som får dine kunder til at klikke løs.

Ved du, hvordan din kunde ser ud?

Hvis du sælger bukser til kvinder, er det en skidt idé at behandle dem som mænd i tresserne. Du skal simpelthen kloge dig på netop de udfordringer, som dit kundeklientel har.

Og det betyder også, at du skal se på de data, som du har til din rådighed.

Du kan for eksempel starte med at stille dig selv disse spørgsmål.

  • Hvem er dine kunder – for eksempel alder og profession?
  • Hvordan hjælper dit produkt dem med deres udfordringer?
  • Kan du segmentere i dine kunder og på den måde levere personligt indhold?
  • På hvilke sociale kanaler holder dit publikum til?
  • Hvilke informationer forsyner kundeservice dig med i forhold til kundernes udfordringer

Og du kan med garanti selv fortsætte listen.

Her er det blot vigtigt at understrege, at du skal sørge for at finde ud af så meget som overhovedet muligt om dine kunder for i sidste ende at kunne sende dem præcis det indhold, som bedst matcher deres profil.

Og ikke mindst tager sig af deres pains og gains.

Sådan skaber du et unikt udtryk, folk vil handle på

Lad os være helt ærlige.

Risikoen for at du forsvinder i glemslen eller blot bliver en del af informationsstrøm, der er så voldsom, at det er svært at trænge igennem, er absolut til stede.

Spørgsmålet er nu, hvordan du ved hjælp af e-mail marketing kan gøre et så uudsletteligt indtryk på dine kunder, at de begynder at elske dig. 

Det lyder måske uoverkommeligt, men det kan godt lade sig gøre.

Læs bare her.

Du skal have en unik tone of voice

Tone of voice tænker du måske allerede og bliver lidt træt.

Jeg har sgu allerede svært nok ved at formulere mig, så min mand eller kone forstår, hvad jeg siger.

Og nu vil du have mig til at skrive til en gruppe af mennesker, som jeg aldrig har mødt!?

Men husk nu på, at du faktisk har et forhold til dem – og ikke andet så på digital vis.

Og nu er det ikke sådan, at vi vil have dig til at skrive på deres præmisser. For selvom du garanteret har fået at vide, at du skal skrive til din modtagergruppe, må du altså hjertens gerne give lidt af dig selv.

Du skal være genkendelig.

Du skal være forståelig.

Du skal frembringe følelser.

Og derfor er det så vigtigt, at du gør dig overvejelser om, hvilken tone du vil bruge i din kommunikation. Og så i øvrigt være tro mod den.

Ønskescenariet er, at du bliver så let genkendelig, at dine kunder ved præcis, hvem du er, når de har læst de to første linjer af den e-mail, som du sender ud.

Du skal gøre dit brand unikt

Med til den historie hører også, at du skal bruge kræfter på at formidle, hvordan dit produkt og dit brand adskiller sig fra dine konkurrenters.

Og når noget så håndgribeligt som et produkt (lad os sige et par bukser) skal ned på skrift, og du skal til at sælge dem i en e-mail, rejser der sig nogle ekstra udfordringer.

Derfor skal du tænke på følgende:

  • Hvordan skal dit logo se ud i en e-mail?
  • Hvilke farver skal du bruge?
  • Hvordan får du præsenteret dit produkt på bedst mulig vis?
  • Ligesom du hele tiden skal afveje dit indhold i forhold til det enkelte kundesegment

Her er det igen vigtigt, at du prøver at holde dig til samme udtryk hele vejen igennem.

For det første er det rent praktisk lettest at arbejde på den måde. Men allervigtigst er det, at dine kunder får den der fornemmelse af at kende dig, som vi også talte om i forhold til tone of voice.

På den måde skal du faktisk også have en tone of graphics!

Og som med ordlyden i dine mails, således kan det også tage tid at udvikle netop det udtryk, der passer til dig og ikke mindst til dine kunder.

Du skal give dine kunder noget værdifuldt

Og nej. Du skal ikke give dem diamanter eller andre ædelstene. Eller det må du da godt.

Men vi har en billigere og smartere måde, som du kan bruge, når du vil fastholde dine kunder ved hjælp af e-mail marketing.

Content. Elle bare indhold.

Prøv at tænke på dig selv.

Du modtager sikkert ét nyhedsbrev eller to. Læser du dem altid? Eller er der nogle gange, hvor nyhedsbrevet bare er ekstra interessant, fordi det har præcis det indhold, som du har savnet?

Derfor skal du netop sørge for at bygge dine e-mails op, så du hele vejen igennem fører dine kunder tættere og tættere på et køb. Og igen er det vigtigt, at du ved, hvem du sender dine mails til.

Ellers risikerer du at ville sælge kød til veganere.

Og det kommer der ikke umiddelbart noget godt ud af.

Hvad kan vi konkludere?

For det første har du nu lært, at du er nødt til at skabe et tæt forhold til dine kundeemner, og at du blandt andet skal gøre det ved at lære dine kunder at kende.

For det andet har vi talt om, at en del af vejen til kundens hjerte går gennem et unikt udtryk – både grafisk og skriftligt. Du skal altså opbygge dit eget look og på den måde brande dig selv.

For det tredje skal du være yderst opmærksom på den del af e-mail marketing, der handler om at give dine kunder værdi. Skab uddannende og underholdende content, der løser dine kunders udfordringer.

Og så er du faktisk godt begyndt.