Sådan laver du content til den digitale kunderejse

Se. Her kunne vi jo give dig et langt og lettere tørt foredrag om købs- og kunderejser.

Vi har så valgt at gøre det lidt underholdende.

Lidt skævt. Og lidt anderledes.

På den måde tænker vi, at du garanteret lærer noget nyt.

Thomas Bolander, Head of IT
21. november 2018

Jajaja.

Der var en gang, hvor alt var meget lettere. Vinteren var mere hvid. Og isene var større. Og skulle du ha’ en steg, gik du ned til din slagter – og til aften kunne du more dig med Statsradiofonien eller spille banko.

Nu kan det godt være, at du spørger om, hvordan det hænger sammen med overskriften i det her indlæg?

Altså.

Det der med “Hvor er dine kunder henne”?

For vi gider ikke lege Find Holger. I stedet vil vi hjælpe dig med at holde styr på dem, der i sidste ende skal købe dine produkter. Altså kunderne. Igen.

Derfor får du her lidt værktøjer, du kan bruge.

Apropos steg er der nemlig stor forskel på, hvad du skal servere for dine kunder helt afhængigt af, om disse er i gang med at købe dine produkter eller blot overvejer muligheden.

Hvordan giver du dine kunder præcis, hvad de vil have?

Købsrejsen. Ja, det lyder tørt. Og det er det i og for sig også. Men lad os for en god ordens skyld se på, hvordan sådan en egentlig defineres.

Her er det Hubspot, der taler:

The buyer’s journey is the active research proces a buyer goes through leading up to a purchase. 

På dansk betyder det noget i retningen af, at du ikke i løbet af ét enkelt sekund beslutter dig for, hvilken bil du vil have.

Inden du drøner ned til den lokale forhandler, er der nemlig ret stor sandsynlighed for, at du har undersøgt sagerne.

Og netop her spiller den der famøse content-produktion så stor en rolle.

Men ikke al content skal alle steder hen.

Læs med her, hvor vi viser dig, hvordan du fanger din kunde netop dér, hvor han eller hun befinder sig i sin rejse mod et køb.

Hvis du tør.

Først er din kunde opmærksom

Forestil dig, at du hedder Carsten. Du er glad for vægte. Du squatter. Du bænkpresser. Og måske forstår du ikke helt, at al den tid i centret ikke får dig til ligne Superman.

Den udfordring er det ikke kun Carsten, som kæmper med. Og det ved Charlotte godt.

Men hvem er Charlotte, tænker du?

Jo. Ser du.

Charlotte er den lykkelige – om end stadig fattige ejer af en webshop – hvor du blandt andet kan købe proteinpulver og alskens andre kosttilskud.

Men Charlotte har en plan. En plan, der både skal sikre forretningen og give Carsten og andre håbefulde unge og ældre mennesker flere muller. Hist og her.

Charlotte ved ét og andet om content

Vi kan også kalde det indhold.

Det vigtigste er, at Charlotte ved noget om, hvad der virker. For når Carsten undrer sig over, hvor de der muskler bliver af, begynder han at google.

For Carsten vil være større. Og lækrere. Og have en sixpack.

Så finder Carsten ud af, at han skal spise mere, når han træner. Og det har Charlotte da skrevet et blogindlæg om. Måske har hun endda lavet en madplan, som Carsten downloader.

Måske får Charlotte en trofast og loyal kunde.

Så husk for h…… Når din kunde bliver opmærksom på en udfordring, skal du besvare den.

Og som Charlotte skal du lave content (eller indhold), der tager sig af den side af sagen. Det kunne for eksempel være:

  • Blogindlæg
  • Artikler
  • White papers

Alt det her indhold tager naturligvis fat i de udfordringer, som Charlotte ved, at hendes klientel har.

Naturligvis.

Du eller Charlotte kunne nemlig aldrig finde på at bruge et blogindlæg som reklame for et produkt.

Hov.

En servicemeddelse.

Se dette indlæg, hvis du gerne lige vil vide, hvordan du skriver produktbeskrivelser.

Og læs videre her, hvis du vil have flere kunder.

Så begynder din kunde at overveje sagerne

Nå. Stakkels Carsten er endnu ikke kommet helt i mål. Men han har dog fundet ud af, at det med muskler handler ret meget om, hvad han spiser.

Og han ved nu lidt om kalorier. Proteiner. Kulhydrater. Og brune ris.

Og derfor er jagten nu lige så stille gået ind.

For Carsten er nemlig sikker på, at indtagelsen af præcis det rette mærke og den rette mængde kosttilskud vil gøre ham strandklar i november.

Charlotte fra proteinbiksen ved også godt, at det forholder sig sådan.

Så hun har da sørget for, at Carsten også har mulighed for at hente den information hos hende.

Hvad tror du Carsten ville sige til et blogindlæg eller en video, hvor fokus er på at undersøge forskellige brands af proteinpulvere?

Han ville så at sige æde det råt.

Selvom vi naturligvis anbefaler, at du blander det op med væske.

Igen gælder det om, at Charlotte tager hånd om Carstens udfordringer. Og det skal hun gøre via mageløst content, så Carsten kan komme i gang med at træffe en beslutning.

For nu gider Charlotte næsten ikke vente mere.

Og nu træffer Carsten en beslutning

Så oprinder tidspunktet.

Carsten ved så meget om proteinpulver, at han drømmer om det om natten. Og det er ved at være tid til at købe et par kilo.

Carsten er købe-moden. Nu ved han nemlig, hvad han skal holde øje med for at få præcis det kosttilskud, der forvandler ham.

Det er Charlottes fortjeneste. Og hun skal næsten belønnes for sin ihærdighed.

Men hvordan skal hun få Carsten til at lægge sine penge i proteinbiksen?

Jo. Ser du.

Nu fodrer Charlotte Carsten med en undersøgelse, der viser, at netop hendes produkt præsterer bedst på en række af de punkter, som Carsten sætter pris på.

Det kunne være:

  • Proteinindhold pr. 100 gram
  • Smag
  • Design

Og så får Charlotte da også lige et eller andet fysisk krafteksemplar til at reklamere for produktet på Instagram og Facebook.

Og så kan Carsten ikke mere. Han giver op. Dog med glæde og køber Charlottes proteinpulver.

Og hvad så nu?

Er alt godt?

Eller kan Charlotte få mere ud af Carsten?

Det tror vi da nok lige, at hun kan.

Og cirkusset fortsætter

Nå tænker du. Det var rart at sælge den vare. Nu læner jeg mig tilbage og venter på den næste.

Altså.

Den reaktion kan vi godt forstå.

Men lige om hjørnet lurer der en mulighed for at tjene flere og lettere penge. Og når du driver en virksomhed, går vi ud fra, at du synes, at det er en interessant vinkel.

Men hvordan sælger du mere?

Nu når Charlotte allerede én gang har solgt en vare til Carsten, er det altså en fremragende idé at pleje det nye forhold.

Så er der nemlig langt større chance for, at det holder mere end en enkelt nat.

Tænk lige på dig selv.

Sådan. Det gik hurtigt.

Kender du ikke det der med, at du er meget mere tilbøjelig til at købe dine sager hos en webshop, der har sat sig positive spor i din bevidsthed?

Det er måske at “state the obvious”.

Men som webshop-ejer skal du dæleme huske, at det er meget billigere at holde på gamle kunder frem for konstant at skulle skaffe nye.

Sådan holder du på dine kunder

Og det er netop, du skal stræbe efter. Du skal hele tiden dukke op i dine kunders bevidsthed, når de skal løse præcis den eller de udfordringer, som du er sat i verden for at tage dig af.

Så bliv ved med at give dine kunder løsninger og behandl dem, som var de de eneste i verden, og tilbyd dem for eksempel disse ting:

  • Fri fragt
  • Gratis produkter
  • Og naturligvis en lind strøm af lækkert indhold

Hvis du ikke gør det, lover vi dig, at kunden eller Carsten finder en anden leverandør, som i højere grad behandler ham på den måde, som han forventer.

Helt kort handler det om at lave content, der svarer til præcis det sted, hvor den handlende er i sin købsrejse.

Vi ønsker dig god tur.