Tjen flere penge med lækre produktbeskrivelser (vi viser dig hvordan)

Er du en haj til at skrive produkttekster?

Og elsker du lyden af tasterne, når du med lige dele iver og glæde endnu engang skal forfatte tekst, der lynhurtigt får kunderne til at flå dine varer ned af hylderne?

Eller funker det ikke altid?

Silas,
21. november 2018

Er det besværligt, og aner du ikke, hvad du skal skrive?

Og ender du med at lave en eller anden halv-skidt tekst, der hverken er fugl eller fisk?

Så er hjælpen lige om hjørnet.

For her får du nemlig en masse praktiske råd, så de der produkttekster både bliver lettere at skrive og sælger meget bedre.

Spænd sikkerhedsselen, for nu kommer der fart på.

Men altså kun på den fede måde.

Kan du huske keyword stuffing-manien?

Nu afhænger det jo af øjnene, der ser og ikke mindst læser. Men altså.

Keyword stuffing-manien gjorde intet godt for nogen.

Her kunne du støde på tekst, som i et næsten gustent forsøg på at ranke, forvandlede det danske sprog og dermed den måde, som vi omgås hinanden på, til en parodieret omgang sprogsovs. Substans og kvalitet var udeladt til fordel for kvantitet og umanerlig jammerlig brug af de samme ord.

Igen og igen!

Og igen. Nemlig. Præcis sådan.

Har du tjek på din Buyer Persona?

Vi ved det godt. Det er ikke altid så fantastisk interessant at skulle dykke ned i dine data og bruge kræfter på at stykke en fortælling sammen om dine (potentielle) kunder. Men altså.

Hvis du skal skrive produktbeskrivelser, der konverterer, er du simpelthen nødt til at finde ud af så meget som overhovedet muligt om dine kunder.

Du ved nok, hvad en Buyer Persona er, men vi gennemgår det lige igen. For din skyld.

En Buyer Persona er semi-ægte gengivelse af din ideelle kunde. Når du skaber sådan en, skal du blandt andet tage hensyn til demografi, pains and gains og alt andet, der tegner et billede af vedkommende. Jo flere detaljer jo bedre. På den måde får du naturligvis det klareste billede af din kunde.

Som en lille bonus kan vi fortælle dig, at du online kan finde flere forskellige og tilmed gratis templates til opbygningen af din Buyer Persona.

Det letter arbejdet, og vi lover dig i øvrigt, at det faktisk ofte ender med at blive en interessant opgave.

Men lad os gå en lille smule mere i dybden med selve Buyer Personaen.

For hvordan får du startet på den?

Buyer Persona og Google Analytics er bare lækkert

Hvis du har koblet Google Analytics på dit website, og du efterhånden har fået så meget data, at du begynder at kunne ane en eller flere trends, er du faktisk godt på vej.

Her kan du finde oplysninger, der bidrager til at tegne et billede af de mennesker, som besøger dit website.

  • Hvor gamle er de brugere, der besøger din side?
  • Hvor kommer de fra i landet?
  • Hvad er deres interesser?
  • Er det mænd eller kvinder?

Og på den måde kunne vi blive ved.

Det handler simpelthen om, at du får opstillet en Buyer Persona, der er så tæt på virkeligheden som overhovedet muligt.

For når først vedkommende er blevet legemliggjort, er det langt lettere at skrive en produktbeskrivelse, der passer som fod i hose til netop ham eller hende.

Se blot dette eksempel, som dog er simplificeret.

Eksempel på Buyer Persona

Vores Buyer Persona er en 41-årig kvinde, der er gift og har to børn på henholdsvis 12 og 14 år. Hun bor nord for København, er gift og har en indkomst over gennemsnittet. Hun interesserer sig især for mode, træning og indretning ved siden af sit job som funktionær i en stor dansk virksomhed.

Og vi kunne blive ved.

Men vi tænker, at du har forstået pointen.

Og ud fra dette – om end begrænsede – statistiske materiale, er det faktisk muligt at få en idé om, hvad og hvordan du sælger til denne kvinde.

Kan du se det?

Hvad ville du sælge hende?

Og hvordan ville du skrive tekst til hende?

Vi gætter på (og ikke mindst håber), at du vil henvende dig på anden vis, end hvis din Buyer Persona var en mand på 63 år.

Naturligvis er billedet flere gange mere mudret, men skal du gøre dig nogle forhåbninger om at ramme plet med dine produktbeskrivelser, er data i den grad vejen frem.

Just tellin’.

Hvad kan du lide? Og hvad elsker du? Er der noget, du hader?

Men hvad med dig selv? Hvad kan du lide? Hvad klikker du på?

Og hvad spiller en rolle for den måde, du træffer dine valg på.

Åbn lige et nyt faneblad og kig nærmere på en webshop, du nyder at besøge.

Hvorfor tiltaler den dig??

Altså. Hvis du ikke kan komme ind i hovedet på dine kunder – så må du ind i dit eget!

Er du færdig med at kigge?

Godt.

Og fandt du noget, som du godt kunne lide?

Brug noget af den inspiration, som du kan finde hos andre webshops. Ofte er det nemlig sådan, at det, der virker på dig, også virker på andre.

Der er ligesom dig. I hvert fald nogenlunde

Hvordan skriver du en lækker produktbeskrivelse?

Det der med at skrive en produktbeskrivelse er næsten blevet en videnskab. Men skal vi ikke tage det roligt? For Rom blve ikke skabt på én dag, og vi er ret sikre på, at du nok skal finde du af det.

Husk på disse ting:

  • Du skal ikke proppe produktbeskrivelsen med keywords
  • Du skal gøre produktbeskrivelsen mobilvenlig
  • Du skal fortælle om produktets egenskaber

I forhold til første punkt ved du sikkert nok, hvad vi mener.

Punkt nummer 2 handler blandt andet om, at du skal skrive meget korte afsnit og gøre din tekst let at scanne.

For mennesker er dovne og orker ikke at læse alt for meget tætskreven tekst ad gangen.

Sidste punkt er meget vigtigt.

Lad nu være med at fortælle dine kunder, at dit produkt er godt. Giv ham eller hende konkrete informationer i stedet. Godt er sikkert godt nok, men det sælger ikke.

Særligt godt.

Fortæl en historie, der rører ved kundens sjæl

I forhold til selve produktbeskrivelsens indhold er det vigtigt, at du formår at skabe en fortælling om dit produkt, som dine læsere kan identificere sig med.

Der er ikke noget værre end at blive præsenteret for en generisk – og på godt jysk – træls og uvedkommende snak.

Hvis du sælger jeans, skal du sælge drømmen om den gode bagdel – og ikke bruge dine begrænsede antal tegn på at snakke om ligegyldigheder. Sådan er det.

Nu er vi godt klar over, at ikke alle produkter indbyder til en lang fortælling, men ønsker du at sælge så meget som muligt, kan du stille dig selv disse spørgsmål – og bare rolig vi skal nok svare på dem!

  • Hvordan ændrer produktet kundens liv?
  • Hvordan bruger du følelser konstruktivt?
  • Har du en høj grad af troværdighed?

Disse punkter – og i særdeleshed de to første punkter hænger tæt sammen.

Her drejer det sig nemlig om at sælge en drøm om noget nyt og andet end det, din besøgende lige nu oplever.

Og du skal huske på, at det ikke kun er følelser som glæde og lykke, der sælger.

Så lad os lige se nærmere på en følelse, der i den grad rykker folk rundt!

FRYGT!

Eller er du bange nu?

Vi er næsten kede af at sige det til dig, men frygt sparker (røv).

Og frygt er motiverende og har i øvrigt holdt menneskeheden i live i mange tusind år.

Den følelse sørger nemlig for, at du ikke klapper en sabeltiger eller hopper ud fra 12 meter, når underlaget ikke er vand.

Og frygt sælger.

  • Er du bange for, at dit hus brænder (køb en forsikring)
  • Er du bange for at miste dit arbejde (bliv medlem af en A-kasse)
  • Er du bange for, at tænderne falder ud (køb tandpasta)
  • Er du bange for, at din bagdel ikke er tiltrækkende (køb vores jeans)
  • Og så videre og så videre

Og det er altså ikke noget, som vi skriver for at skræmme livet af dig.

Helt grundlæggende beskriver vi blot et karaktertræk hos mennesket, som du kan udnytte.

Lidt ligesom du jo sikkert også tilbyder fri fragt indimellem, fordi du godt er klar over, at mennesket er en grådig størrelse.

En egenskab, der i sin fredelige udgave blot leder efter de gode tilbud, men som i sin mest aggressive tilstand fører til død, ødelæggelse og krig.

Efter denne blodige gennemgang af menneskets natur får du lige til slut et par tips til opstillingen af din produktbeskrivelse.

Den spiller nemlig også en afgørende rolle for dit salg.

Så læs lige med – nu er du alligevel kommet så langt.

Husk nu den der lækre overskrift

Det kan.

Vi ved det godt.

Se.

En smule underligt ud.

Men i små og velvalgte doser virker det altså.

Og netop det blikfang, som du hér oplever, skal du levere til dine kunder. For.

Kan du holde på en hemmelighed?

Selvom vi har sendt raketter til månen, udviklet smartphones, og jeg skal komme efter dig, kan vi kun koncentrere os lige omkring 8 sekunder ad gangen.

Og det var 8 sekunder mine damer og herrer.

En guldfisk kan koncentrere sig en smule længere.

Det er hårde odds.

Og derfor er det også så bydende nødvendigt, at du straks fanger dine besøgendes interesse.

Lad os igen antage, at du sælger jeans.

Her kan du lave disse to overskrifter:

  • Jeans til kvinder
  • Jeans der giver dig en squat-bagdel-uden-at-du-skal-døje-med-vægtstænger

Her er det en smule firkantet sat op, men du skal altså huske på, at du skal skille dig ud.

Og det skal du netop gøre, fordi konkurrencen er så hård, og du i øvrigt skal kæmpe om de der små øjeblikke af koncentration, hvor din kunde er klar til aktivt at købe dine bukser.

Udover en lækker overskrift skal du også tænke i punktopstillinger, fed skrift og så videre.

For som med salg og lige så i kærlighed gælder alle kneb.

Du skal bruge de rigtige ord

Sensationel, nu, fantastisk, mirakuløs, hurtig og skynd dig er blot nogle af de ord og udtryk, som har vist sig at have en positiv effekt på de personer, som læser dine produktbeskrivelser.

Ordene har en vis magt over sig og taler til nogle helt grundlæggende mekanismer i mennesket, som du gerne vil have sat i svingninger.

På samme måde er der også lavet undersøgelser, der viser, hvilke ord du skal passe på med at bruge. Det drejer sig blandt andet om innovativ, gennembrud og god.

Her handler det ofte om, at sælgeren er så glad for sit eget produkt, at han eller hun tillægger det egenskaber, som det ikke har.

Meget få varer er reelt innovative, ligesom gennembrud er et ord, du kun varsomt skal bruge.

Uanset hvor fristet du er.

Og uanset hvor gennembrudsagtig du mener, at din vare er.

For du kan lige så godt huske på, at din kunde bare gerne vil vide, hvordan netop dit produkt ændrer hans eller hendes liv.

Så du skal egentlig bare sælge en drøm. Sådan er det.