Tre tips til dig, der ikke vil kede din læser ihjel

Er du bange for, at dine læsere falder i søvn, når de ser dine tekster?

Vil du gerne ha’ 3 tips, der holder fast i dit publikum?

Uanset om du skriver blogindlæg, produktbeskrivelser eller julekort?

Så læs med her.

 

 

Silas,
13. december 2018

Nu er det jo sådan, at vi alle godt ved, at ærlighed varer længst.

Så lad mig lægge ud med en tilståelse.

Jeg synder.

I hvert fald når det kommer til skriftlighed.

Om Jacob Paludan blev det (vistnok) sagt, at han døde midt i en bisætning.

Og det var altså en hentydning til Paludans romaner, der ofte bestod af lange, indviklede sætninger, som godt nok lød smukt, men også kunne være særdeles indviklede at finde rundt i.

Jeg elsker også bisætninger.

Og det er en synd.

I hvert fald i disse tider, hvor du konstant skal sørge for, at din læser er med på, hvad der foregår.

Så nu må vi prøve noget nyt for at skabe de der unikke tekster, som dit publikum bare forelsker sig i. 

Er du klar?

Trikolon eller kunsten at sige det samme tre gange

Nu kan det godt være, at du ikke lige er stødt på udtrykket trikolon før. Det beklager vi, og derfor får du også her en grundig indføring i, hvordan du kan bruge netop det retoriske trick.

Så hvisk trikolon til dig selv én gang mere.

Kan du høre det?

Det er bare lækkert.

Helt konkret har trikolon at gøre med tredelte størrelser. Du kender det allerede fra eventyr, hvor tretallet spiller en stor rolle. Igen og igen og igen. 

Men når du skal bruge trikolon for at frembringe en bestemt følelse hos din læser, er det ikke helt fordi, du skal skrive et eventyr.

Selvom du godt må.

Måske gælder det snarere om at skabe et udtryk, der skaber en spænding, som forløses.

Her er et par eksempler fra virkeligheden:

  • Veni, vidi, vici (jeg kom, jeg så, jeg vandt)
  • Kvadratisk, praktisk, god (om chokolade)
  • The few, the proud, the Marines (om amerikanske marinesoldater)

Men hvorfor skal jeg nu begive mig ud i at bruge trikolon, spørger du måske?

Jo. Ser du.

Det handler om, at ordene så at sige ligger godt i munden og skaber en rytme, som vi helt naturligt holder af.

Trikolon eller tretrinsraketten fungerer både på ord-, sætnings- og afsnitsniveau. Okay, det lyder måske lidt dansklærer-agtigt.

Men læg mærke de indledende spørgsmål i teksten.

Her stiller vi tre spørgsmål – blandt andet fordi den der tredeling bare gør noget, som rent stilistisk tiltaler os.

Eller sagt på en lidt anden måde.

Vores sind holder af tredelingen.

Et andet og måske lidt overset kendetegn ved brugen af trikolon er, at sidste led gerne må falde en smule ved siden af.

Præcis som Cæsar gør det, da da med sit veni, vidi, vici pludselig går fra to rolige udsagn til at tale om at have vundet en krig.

En anden kriger, som dog er fra Hollywood, laver samme nummer.

Kaptajn Jack Sparrow siger nemlig:

I think we’ve all arrived at a very special place. Spiritually, ecumenically, grammatically.

Igen skabes der en overraskelse til slut i udsagnet, der på godt engelsk fucker med vores forventinger.

Og det er bare fedt.

Prokatalepsis eller hvordan du kommer dine kunder i forkøbet

Selvom prokatalepsis mest af lyder som en alvorlig infektion eller muligvis har status af at være en Konstatinopolitanerinde; altså et ord, der tidligere blev anvendt til at tjekke, om en mand eller kvinde var spirituspåvirket, er sagen en ganske anden.

Her er nemlig ikke tale om medicinsk begreb, men derimod om en retorisk figur, som kan hjælpe dig med at styrke dit forhold til dine kunder – på en smuk og fin måde.

Begrebet prokatalepsis hører ind under den gren af spørgsmål, vi traditionelt kalder retoriske.

Og nu kan det være, at du tænker: “Hvad hulen er det”?

Men det ved du faktisk allerede. Se bare her.

Du kender den om politikeren, der siger:

“Jeg vil gerne være statsminister, og hvorfor vil jeg mon være det? Jo, ser du, jeg har de fornødne kompetencer til at få landet i en retning, der vil gavne alle…..”

Eller fodboldspilleren, som efter en kamp siger:

“Jeg ved, hvad du vil sige. At det var min fejl, at jeg ikke scorede. Men her skal vi huske på, at bolden er rund, og tyngdekraften i høj grad spillede mig et puds…”

Og jeg burde vel egentlig præsentere dig for et eksempel mere for at fuldende den der trikolon. Men i stedet får du denne sætning i stedet, og det er også en slags tredeling.

Ret beset tænker du måske, hvad alt det her har at gøre med at drive en webshop, eller hvordan det spiller sammen med online marketing?

Det får du svaret på hér.

Nå du får besøgende ind på din side, kan det ske, at de har et eller flere spørgsmål. Og dem skal du naturligvis være i stand til at besvare. Selvfølgelig indenfor visse grænser.

En moderne udgave af prokatalepsis er faktisk din FAQ-sektion, hvor du forsøger at komme dine kunder i forvejen og besvare de spørgsmål, de har.

Og det er også god stil. Og sådan er det.

Allitteration eller brugen af ord der lyder lækkert sammen

Du kan også kalde allitterationer for bogstavrim, og da der ikke er nogen åbenlys grund til at være fin på den, er det det, vi gør.

Altså siger bogstavrim.

Når du vil fange folks opmærksom, kræver det noget ekstra af dig.

Vi udsættes for så store mængder af information, at det en gang imellem kan føles næsten kvælende. Og den fornemmelse skal vi væk fra.

Du skal have folk til at fokusere på dit indhold i stedet for at sende dem på mentale rundture.

Her hjælper bogstavrim, som handler om at anvende ord, der lyder (ekstra) godt sammen.

Et bogstavrim deler forbogstaver eller lyde og har oftest en tæt betydningssammenhæng. 

Som let og lækkert. Billig og bedst. Kaffe og kage. Eller fem flotte flødeboller.

Mennesket holder af skønne sager – og netop bogstavrimet lyder simpelthen godt. Men du skal huske på begrænsingens kunst. For ligesom poesi er godt i små doser, ligeså gælder det bogstavrim.

Brug derfor bogstavrim med omtanke – eksempelvis i overskrifter, hvor du ønsker maksimal opmærksomhed. Men brugt for ofte er det bare trættende. Og påtaget.

Ord kan have en næsten narkotisk effekt på os. Tænk blot over, hvordan du kan forsvinde ned i en bog, og det skal du udnytte. Så anvend dine ord på rette tid, på rette måde og på rette sted.

Begynder det at give mening?

Læs videre og få det hele med.

Du er født med en overtalelsesevne

Nu er det ikke sådan, at vi forventer, at du sætter dig ned og begynder at skrive en grundbog om retorik. Det har aldrig været meningen.

Og det er heldigvis også sådan, at du anvender en masse sproglige teknikker til daglig. Også helt uden at du tænker over det.

Husk på, at vores evne til at indgå i meningsfulde samtaler med andre mennesker er en proces, du lærer allerede som barn.

Allerførst som en klagesang, når du vil have noget fra dine forældre. Og når du som lidt større erfarer, at det ikke altid virker, forfiner du dine tricks og pakker dine ønsker og krav ind i sproglige finesser.

Helt automatisk.

Men måske skal du turde bevæge dig væk fra formaliteterne og de tillærte processer and boldly go where no man has gone before. 

Og måske skal du lige have et skub. Det giver vi dig hér – og du skal i øvrigt bare tage for dig af de eksempler, som vi har præsenteret.

Så lover vi dig, at du får syn for sagen og opdager, hvordan retorik brugt med omtanke har en positiv indflydelse på dit sprog og dermed kontakten til kunderne.

Guderne skal vide, at vi har brug for kreative tekster, der tager hensyn til læseren, men på samme tid er tro mod de strategier, der netop har vist sig at modstå tidens tand.

Uanset om denne har været analog, digital eller blot sløv.